Ray-Ban je ikonická značka brýlí, jejíž počátky se datují už do první poloviny 20. století. Podívejme se tedy do historie těchto produktů, zaměřme se na populární modely, ale také na skutečnost, jak se vyhnout nákupu padělků. 

Krátký pohled do historie značky Ray-Ban

Ray-Ban je značka slunečních a dioptrických brýlích ze Spojených států amerických. Stojí za ní společnost Bausch&Lomb, která ji založila v roce 1937. Její velká popularita započala v 50. a 60. letech 20. století díky filmům „rebela“ Jamese Deana, „krásné“ Audrey Hepburn, která měla na sobě model Wayfarer ve snímku Snídaně u Tiffanyho (1961), případně díky Peteru Fondovi, který nosil modely Olympian I a II ve filmu Bezstarostná jízda (1969), což je dodnes kultovní hit kinematografie.

Největší popularity dosáhly brýle Ray-Ban v 80. letech 20. století, a to především kvůli filmu Top Gun (1986), v nichž se nejvíce proslavily tzv. „pilotky“, tedy modely zvané Aviator. Postupem času se nicméně jejich obliba začala opět snižovat. Ačkoli to na přelomu tisíciletí změnil další film Matrix (1999), firma Bausch&Lomb značku v roce premiéry tohoto snímku prodala italské společnosti Luxottica, která ji vlastní dodnes a svého nákupu s největší pravděpodobností nelituje.

O brýlích Ray-Ban

Brýle Ray-Ban si získaly svůj ikonický status z mnoha důvodů, nemůže za něj tedy pouze spojení s kultovními filmy dějin kinematografie. Proč jsou produkty této značky tak populární? 

  • Dlouhodobě zajímavý design – populární modely jako Wayfarer vypadají vizuálně zajímavě a navíc jsou nadčasové. Ostatně právě tento model je oblíbený už přes 70 let, takže jej s oblibou nosilo několik generací! Existují ovšem ještě starší populární modely (viz níže).
  • Pestrá paleta barev a tvarů – zatímco modely Wayfarer mají především černé obruby, další varianty brýlí Ray-Ban mají rozličná barevná provedení. Jednotlivé produkty se mohou lišit také barvou skel, takže se hodí pro nejrůznější aktivity. Odlišné jsou také tvary, tudíž jsou tyto brýle vhodné pro všechny typy obličejů od oválných přes kulaté a hranaté po trojúhelníkové.
  • Rozmanité typy obrub – pevné obruby brýlí Ray-Ban mohou být celorámové, ale existují rovněž modely s poloobrubami, stejně jako zcela bez obrub. Záleží tedy pouze na tom, jaké variantě dáváte u dioptrických či slunečních brýlí přednost. 
  • Brýle si lze zcela přizpůsobit – na webových stránkách výrobce máte možnost si brýle plně přizpůsobit vlastním požadavkům. Mimo jiné si je možné vybrat mezi konkrétními obrubami, čočkami nebo gravírováním. 
  • Modely pro všechny – k dispozici máte unisex modely, ale také brýle pro muže či pro muže. Značka Ray-Ban navíc nabízí i pestrý sortiment brýlí pro menší chlapce a děvčata. 
  • Kvalitní materiály – brýle Ray-Ban se vyrábějí z vysoce kvalitního kovu, případně z odolného plastu či z karbonu. Ačkoli tedy v žádném případě nepatří k nejlevnějším produktům v tomto tržním segmentu, mohou vám vydržet opravdu dlouho bez poškození. 

Populární modely brýlí Ray-Ban

Brýle Ray-Ban existují v mnoha modelech, z nichž některé jsou velmi oblíbené, a to prakticky po celém světě. Toto konstatování platí především pro sluneční brýle. Jaké modelové řady patří aktuálně k nejoblíbenějším?

  • Ray-Ban Aviator – první model této značky, který byl původně navržen pro americké piloty. Dodnes se jednotlivým variantám ostatně říká „pilotky“. Staly se přitom kultovními brýlemi, jež jsou stylové již více než 80 let a na jejich popularitě se nic nemění ani dnes. 
  • Ray-Ban Wayfarer – první brýle Wayfarer byly představeny v roce 1952 a stojí za nimi jistý Raymond Stegeman. Mají přitom typický tvar, kvalitní a odolné plastové obruby a oblíbené jsou i pro svůj retro styl, který zaujme na první pohled. 
  • Ray-Ban Erika – další retro brýle, které jsou oblíbené dlouhodobě, ale zároveň vznikají stále nové modely. Navzdory názvu existují ve variantách pro muže, pro ženy, stejně jako v unisex provedení, ale k dispozici máte i modely vhodné pro své potomky obou pohlaví.

Upozorňujeme: v roce 2021 spatřily světlo světa i chytré brýle s názvem Ray-Ban Stories, které byly vyvinuty společně s Facebook Reality Labs. Opatřeny jsou kupříkladu Bluetooth sluchátky či vestavěným fotoaparátem, kvůli němuž se ovšem začaly skloňovat problémy s ochranou soukromí a možnosti zneužití.

Kultovní brýle Ray-Ban Aviator

Brýle Ray-Ban Wayfarer

Brýle Ray-Ban Erika jsou vhodné i pro děti 

Dejte si pozor na padělky!

Ray-Ban má stejně jako další ikonické značky dlouhodobě problémy s padělky, které se často prodávají na podvodných webových stránkách. Obvykle je lze však rozeznat tak, že lákají na nereálně nízké ceny. Při nákupu brýlí Ray-Ban tedy buďte obezřetní a určitě je nekupujte za podezřelou částku na podezřele vypadajících webech. Měli byste naopak nakupovat pouze u prověřených obchodníků. 

Společnost Luxottica vzhledem k situaci s podvodníky zavedla v roce 2016 politiku MAP, což je politika „minimální inzerované ceny“. Ačkoli se nikde neříká, kolik musí jednotlivé modely minimálně stát, zakázány jsou reklamy na brýle Ray-Ban s extrémními slevami. Při nákupu těchto produktů si pamatujte, že i nejlevnější modely stojí přes 1 000 Kč, ale obvykle se jedná o ceny daleko vyšší. Při nákupu za neobvykle nízké ceny se naopak vystavujete riziku nákupu padělaného zboží.